جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۲۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶
در گفت و گوي اختصاصي با فاني تبريزي مطرح شد:
به گزارش خبرنگار روزنامه عجب شیر - کتاب ارزشمند و نفيس «مفاخر آذربايجان» در هزار سال اخير اثر استاد فاني تبريزي با همکاري بيش از 50 نفر از دانشمندان و هنرمندان به زينت چاپ آراسته گرديد. فاني تبريزي شاعر و پژوهشگر برجسته آذربايجان که بيش از چهل عنوان آثار تاليفي و تحقيقي در کارنامه علمي خود دارد. از چاپ آخرين اثر پژوهشي خود تحت عنوان « کتاب مفاخر آذربايجان» به دو زبان فارسي و انگليسي خبر داد. در همين رابطه گفتگويي با استاد فاني تبريزي داشته ايم که تقديم شما بزرگواران ميگردد:
جناب فاني لطفا درمورد موضوع کتاب مفاخر آذربايجان توضيحاتي بفرمائيد ؟
خطّهي مشک بيز و عالمخيز آذربايجان از قديمالأيام مهد علم و تمدن بوده و بزرگان بسياري را در دامن پرمهر خويش پرورش داده است که هر کدام از آنان، نه تنها افتخار آذربايجان، بلکه مفخر جهان شدهاند.
اين اثر با عنوان «مفاخر آذربايجان» در نُه بخش مستقل: عالمان و عارفان، شاعران و نويسندگان، دانشمندان و رجال، خوشنويسان، موسيقيدانان، نقّاشان، عکاسان، هنرمندان تئاتر و سينما و شهيدان والامقام است که به بررسي زندگاني، آثار و انديشهي 110 تن از مفاخر بزرگ آذربايجان در هزار سال اخير، با استعانت از نام مبارک مفخر کلّ جهان، امير مؤمنان عليبنابيطالب(ع) پرداخته است.

هدف شما از معرفي شخصيتهاي آذربايجان چه بوده و اهميت کار شما چه ميباشد؟
بدون ترديد، يکي از شاخصهاي مهم پيشرفت در جوامع بشري، ظهور دانشمندان و انديشمندان بزرگ است که وجود شريف آنان نشانگر رشد و شکوفايي آن جامعه را مشخص مينمايد.
بيشتر کشورها و دولتها با بزرگان و دانشمندان خود در جهان شناخته شدهاند، چرا که نقش مفاخر و نخبگان در هدايت جامعه به سوي رشد و تعالي بسيار ارزشمند بوده و گاهي يکي از آنان ميتواند ملّتي را از راه ظلمت و گمراهي نجات دهد و راه پيشرفت و موفقيّت را به روي ملّت خود باز نمايد. لذا در جهان امروزي، زنده نگه داشتن ياد و خاطرات و تجليل از مقام علمي و معنوي آنان براي شناساندن به آيندگان از اهمّ کارهاي فرهنگي است.
ما باور داريم که زنده نگه داشتن ياد و خاطرات بزرگان و بررسي زندگاني ، آثار و انديشهي زلال آنان، مشعل هدايتي است که جوانان مستعد در ادامه دادن راه آن بزرگواران، راه را از چاه خواهند شناخت.
 مفاخر را با چه شاخص هايي انتخاب کرده ايد؟
کلمهي مفاخر، جمع مفخر است،  مفخر يعني کسي يا چيزي که يک قوم يا ملّتي به وجود او افتخار کنند. شاخصهاي اصلي انتخاب مفاخر در اين اثر عبارتند از:
* اشخاص متوّلد آذربايجان بوده و يا بيشتر عمرشان را در آن منطقه سپري کردهاند.
* صاحب آثار و خدمات ارزندهي علمي و فرهنگي بوده و در حوزهي تخصصي خود اعلميّت داشتهاند.
* اشتهار به مفاخر بودن داشته و در گسترش و احياء فرهنگ ايران اسلامي در آذربايجان نقشآفرين بودهاند.
*  از چهرههاي موفق و تأثيرگذار در عرصهي جهاني، کشوري و يا منطقهاي بودهاند.

آقاي فاني نگارش و تدوين اين کتاب چه مدت طول کشيده است؟
تقريبا بيش از چهار سال به صورت جدي در روي اين اثر زحمت کشيده شده است و اگر همکاري دوستان و استادان عزيزم نبود، تهيه و چاپ اين اثر نفيس امکان پذير نبود.
فکر ميکنم اين اثر اولين کتابي است که به چهرههاي جهاني و مفاخر آذربايجان به صورت جامع پرداخت کرده است و توسط انتشارات ستوده  تبريز به جامعه ي فرهنگي کشور تقديم شده است.

استاد در اين اثر نفيس و هنري بيشتر چه کساني نقش اساسي داشته اند؟
خدمت شما عرض کنم که مقدمه اين کتاب را جناب دکتر سيد يحيي يثربي نوشته است. ترجمه انگليسي را آقاي دکتر ياسر حديدي و جناب فراز يقين انجام داده است. بيشتر نقاشيها اثر استاد حسن مردانه است. عکسهاي بيشترکتاب از استادان: فخرالديني، جديدالاسلام و تهرانچي است و استادان و هنرمندان زيادي با لطف و محبت خود ما را ياري کرده اند که در شناسنامه کتاب از همه عزيزان قدرداني کرده ام.  
ممنون از شما و چاپ اين اثر را براي شما و تمامي مردم آذربايجان تبريک ميگوييم.
ممنون و سپاسگزارم
گفتگو: جعفر شکوریان

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: