جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۲۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷
در گفت و گوي اختصاصي با عبدالله تقي پور مطرح شد:
به گزارش روزنامه عجب شیر، دکتر عبدالله تقي پور داراي دکتـراي حرفـه اي مـديريت کسـب و کـار، عضو شوراي سازمان زيباسازي شهرداري تبريز و عضو شوراي پنجم شهر تبريز است همچنين در سابقه 28 ساله خود مشاور عالي شهردار تبريز، شهردار منطقه 5 تبريز و رياست هيئت گلف استان آذربايجان شرقي را دارد. در گفت و گوي اختصاصي با مهندس تقي پور در مورد مشکلات، معضلات و دغدغه هايي که در شهر تبريز با آن مواجه هستيم و همچنين راهکارهايي که براي برون رفت از اين مشکلات وجود دارد به گفت و گو نشسته ايم متن زير خلاصه گفت و گوي ما با دکتر تقي پور است که مرور ميکنيد:
چند درصد شهر تبريز را بافت حاشيه نشين تشکيل مي‌دهد ودلايل ايجاد حاشيه نشيني در شهر تبريز از نظر شما چيست؟

در آغاز گفت و گو از اعضاي روزنامه عجب شير که تمام توان خود را گذاشته و در مورد شهر تبريز و دوره پنجم شوراي اسلامي شهر پوشش خبري مي‌دهند کمال تشکر را دارم اما در مورد حاشيه نشيني يا مناطق کم برخوردار شهر تبريز مي‌توان گفت که متاسفانه به جهت عدم نظارت،کنترل و عدم وجود برنامه راهبردي و استراتژيک و پويا براي شهر تبريز و بالاخص در مناطق شمال، غرب و جنوب در بعضي از ناحيه‌هاي فرسوده شهر شاهد ساخت و ساز بي رويه و بدون برنامه هستيم که اگر زلزله اي در شهر تبريز رخ دهد مطمئنا فاجعه انساني رخ داده و ما متاسفانه شاهد خواهيم بود. براساس آمار اعلامي مراکز آماري شهر در حدود 5000 نفر از شهروندان عزيز ما در اين مناطق ساکن هستند که مي‌توان گفت حدود يک سوم جمعيت شهر تبريز در اين مناطق ساکن هستند فلذا مديريت شهر و در راس آن شوراي شهر لازم است که در اين حوزه يکسري برنامه ريزي هايي پويا و انعطاف پذير به جاي طرح‌هاي جامع ايستا و غير منعطف انجام دهد که حداقل در يک بازه زماني مشخص نسبت به ساماندهي اين موضوع قبل از تبديل شدن به بحران اقداماتي انجام شود. اما در دنيا تجارب مختلفي در رابطه با ساماندهي مناطق حاشيه نشين يا مناطق کم برخوردار وجود دارد. در اين مورد بحث تاب آوري و توانمندي سازي و ساماندهي مطرح است که قاعدتا هر کدام از روش‌ها در منطقه خاصي قابليت اجرايي دارد. در بعضي مناطق بايد کلا ساخت و سازهاي موجود جمع شده و تغيير کاربري پيدا کنند چون الزامي براي اينکه درآنجا (تاب آوري) شود وجود ندارد همچنين ايجاد شبکه‌هاي معابر از مهم ترين بحث‌ها است چون در حال حاضر باکمبود معابر براي دسترسي سريع و آسان و خدمات رساني مواجه هستيم. قاعدتا ايجاد شبکه‌هاي جديد معابر در توان مندي سازي منطقه‌ها هم در عمق 300متري معابر تاثير خود را نشان مي‌دهد. ما در بافت‌ها شاهد اين تغييرات مي‌شويم که يکي از دغدغه‌هاي شورا و شهرداري تبريز است و ما هم در صدد اين هستيم که حداقل در طرح تفضيلي گذرهايي که در مناطق مصوب هستند آنها را در بودجه سال 97 شهرداري بياوريم و بخشي از اين مشکلات را حل نماييم.

در مورد مشکلات ترافيکي شهر تبريز توضيح بفرماييد وچه راهکاري براي بيرون رفت از اين بحران ارايه مي‌دهيد؟

ترافيک محصول توسعه است ما شاهد اين قضيه در مناطقي که توسعه پيدا کرده هستيم حتي کشورهاي پيشرفته اين موضوع را تجربه کرده اند راهکاري که براي حل مشکل ترافيک ارائه مي‌دهند توسعه معابر و ايجاد گذرهاي جديد نيست که به اعتقاد بنده که اين امرتقاضاي سفر را بالا برده و خود عامل ترافيک مي‌شود در دنيا الگوي برجسته اي که توانسته اند در حل مشکل ترافيک ارائه و عملياتي کنند ونتيجه بگيرند بحث حمل و نقل عمومي يکپارچه هست. حمل و نقل عمومي يکپارچه متشکل از تمامي مدها وترکيب آنهاهست يعني مد پياده، دوچرخه،تاکسي، اتوبوس و مترو...اما ترکيب اينها قطع يقين کارايي اين بحث را بالا مي‌برد حمل ونقل عمومي صرفا اختصاصا به بحث شبکه اتوبوس راني نيست زماني که در معابرما امکان تردد آرام، راحت و ايمن شهروندهايمان در پياده رو وجود ندارد ما شاهد ريزش حمل و نقل عمومي مي‌شويم سهم حمل و نقل عمومي بر اساس آمار‌هاي گفته شده در معاونت حمل و نقل ترافيکي شهر بالاي 50 درصد است. در کشورهاي توسعه يافته اين سهم خيلي کم است و آنها هزينه مي‌کنند تا سهم حمل ونقل عمومي رابيشتر کنند درحالي که اين قضيه در کشور ما وجود دارد و ما بايد اين قضيه را حفظ وافزايش دهيم براي افزايش اين سهم شبکه‌هاي يکپارچه حمل و نقل عمومي که عرض کردم بايد به دنبال بستر سازي، پياده راه سازي وطراحي مسير دوچرخه سواري باشيم و براي ترکيب اين ايستگاه‌ها ايجاد خطوط ويژه بي آر تي و ارتباط اينها با همديگر بحث پاره خط‌ها است بنده اين را مطرح کرده بودم که ايجاد پاره خط‌ها در شهرک‌ها و استفاده از ميني بوس به عنوان حمل و نقل، که جاي خالي آن در شهر تبريز احساس مي‌شود. قرار نيست ما به همه جا اتوبوس بفرستيم در بعضي جاها به لحاظ عرض کم معابر مانور ميني بوس‌ها بيشتر مي‌تواند باشد که بايد موضوع ميني بوس را در بحث حمل و نقل ترکيبي اضافه کنيم و مطمئنا اگر ما در اين قضيه انرژي بگذاريم در تبريز پتانسيلي وجود دارد که بتوانيم در بحث کاهش ترافيک و آلودگي هوا نقش آن را نشان دهيم.

لطفا در مورد طرح زوج و فرد توضيح دهيد؟و آيا اين طرح ادامه خواهد يافت؟

مطمئنا اين امر تاثير گذار است ولي ما بايد در حومه مرکزي شهر از دست آورد‌هاي علم روز دنيا يعني تکنولوژي‌هاي نوين استفاده کنيم که بنده اعتقاد دارم تکنولوژي‌هاي نوين در قالب شيوه‌هاي نوين مديرت شهري بايد پياده شود نبايد تازه‌هاي تکنولوژي در قفسه‌ها بماند و ما از روش‌هاي سنتي استفاده کنيم در نقاط جاذب سفر که عمدتا مراکز شهري هستند نبايد پارکينگ احداث کرد چون پارکينگ خود به جذب سفر کمک مي‌کند . در شهري مانند تبريز که در مراکز شهري داراي هويت تاريخي هست و تاريخ ما در اين منطقه واقع شده معمولا در اينها بايد محدوديت‌هاي تردد ايجاد شود نه اينکه بستر فراهم کنيم ما بايد از اين نگاه توجه کنيم که در هسته مرکزي شهر تردد را محدودتر کنيم و به اضافه اين طرح که در تهران هم جواب خوبي گرفته شده است مخصوصا روزهايي که هواي سالم نداريم و هوا رو به وضعيت ناسالمي مي‌رود مطمئنا اين طرح‌هاي زوج و فرد جوابگو هستند اما صرفا قضيه را بايد ترکيبي مديريت کنيم در کنار طرح زوج وفرد و محدوديت براي تردد در مرکز شهر در کنار جلوگيري از خودروهاي تک سرنشين و ترغيب به استفاده از حمل و نقل عمومي ايست و مي‌بايست بستر مناسب براي حمل و نقل عمومي را نيز بايد ايجاد کنيم و ان شاءالله در سال آينده همان طور که شهردار محترم تبريز قول داده اند خط يک مترو راه اندازي مي‌شود مطمئنا تعداد سفر و توزيع و تقاضاي سفر در نقاط مختلف شعاع خط يک مترو تغيير پيدا خواهد کرد که که ما شاهد تاثير آن در شهر خواهيم بود.

لطفا در مورد متروي شهر تبريز توضيح دهيد؟

مترو يکي از ضروريت‌هاي شهر تبريز هست که ما درکميسيون عمران هم بحث کرده ايم و شهرداري تبريز بايد حداقل توان مالي خود را در خط يک متمرکز کند تا در سال آينده شاهد تمام شدن خط يک باشيم يعني پروژه اي که 15 سال است شروع شده بايد به بهره برداري برسد. اگر مقداري از هزينه هايمان را در حوزه‌هاي ديگر کم کنيم و در اين حوزه متمرکز کنيم قابليت افتتاح وجود دارد و عزم اين کار هم در شورا و هم شهرداري مشاهده مي‌شود.

با توجه به اينکه شهر تبريز داراي کمبود فضاي سبز مي‌باشد چه برنامه هايي براي توسعه فضاي سبز شهر تبريز داريد؟

در کمسيون خدمات شهري بحث اين موضوع را کرده ايم و اعتقاد بر اين داريم که توسعه پايدار فضاي سبز شهر تبريز هم بستر مناسب، پتانسيل هاو امکانات لازم را دارد يعني توسعه پايدار فضاي سبز شهر تبريز مي‌تواند موثر واقع شود و ما مي‌توانيم تبريز را درمسير شهر سبز هدايت کنيم. شهري که زماني باغ شهر بود و آن را اينگونه مي‌شناختند در طول سال‌هاي گذشته يکسري اقداماتي انجام گرفته و در بحث توسعه فضاي سبز کارهاي خوبي انجام شده مانند بحث عباس ميرزا بحث ائل باغي آرپادره سي و در اينها ما شاهد اقدامات بسيار خوبي هستيم که يکي از اين موارد مي‌توان به سازمان عون بن علي اشاره کرد که همکارهاي ما حدودا 200هکتار توسعه فضاي سبز داده اند در آن زمان يک گارگاه آموزشي در کلان شهر‌ها ارائه داديم توسعه فضاي سبز بدون در نظر گرفتن مالکيت يعني امروز ما نبايد به دنبال اين باشيم که يک عرصه را تحت مالکيت خودمان بگيريم اگر به فضاي سبز با نگاه اکولوژيکي نگاه کنيم مطمئنا در هر جا که امکان کاشت نهال وجود داشته باشد ما در آنجا نهال مي‌کاريم در تبريز بعضي از ارگان‌ها نهادها سازمان‌ها داراي عرصه قابل توجه هستند سازمان پارک‌ها مي‌خواست که به اين حوزه ورود پيدا کند و فضاي سبز ايجاد کنند و نگهداري به عهده خود آن‌ها باشد. به اعتقاد بنده حتي اگر شهرداري از اينها نگهداري کند چون براي عرصه به دست آمده و هزينه اي نشده است مطمئنا از نقش اکولوژيکي آن تمام شهر تبريز سود مي‌برد.ان شاء الله برنامه ما در کميسيون خدمات شهري بر اين است که حداقل 400 هکتار در سال آينده در بحث فضاي سبز پايدار براي توسعه برنامه ريزي شود که اين امر چند تاثير عمده دارد اول نقش اکولوژيکي است که در مقابله با آلودگي هوا، تلطيف آب و هوايي شهر تبريز موثر است در نقش دوم به ايجاد اشتغال در جامعه کمک مي‌کند به اين معنا که فضاي سبز براي ايجاد و نگهداري، ارتباط مستقيم با ايجاد اشتغال در جامعه دارد که ما سرمايه هايمان را به سمت سود چند منظوره سوق مي‌دهيم. يعني شهر و مردم شهر از آن سود مي‌برند. در اين راستا براي جوانان هم اشتغال ايجاد مي‌شود.

با توجه به آغاز سال جديد ميلادي و انتخاب تبريز به عنوان پايتخت گردشگري جهان اسلام چه برنامه هايي براي تبريز 2018 د رنظر داريد؟

ما اگر از واقعيت‌ها حرف بزنيم اين است که 2018 نقطه اي آغازين براي توسعه صنعت توريسم است که در دنيا صنعت سوم شمرده مي‌شود وقتي صنعت مطرح مي‌شود يعني در اين حوزه بايد ديد علمي داشته باشيم ما نبايد انتظار معجزه در سال 2018 در تبريز داشته باشيم ما اگر از اين فرصت به جود آمده بهينه استفاده کنيم سمت و سوي مديريت اين بحث را علمي و منطقي جلو ببريم واز احساسات دور باشيم و اين را به يک فرصت پايدار تبديل کنيم مطمنئا شهر و شهروندان از اين فرصت بهره مند مي‌شوند و پويايي اقتصاد شهري را بعينه مي‌توانيم ببينيم اما اين بحثي نيست که صرفا بگوييم که مسئولين شهرداري و استانداري متولي اين است بلکه تمامي آحاد بايد دراين امر شرکت کنند توريست هايي که از کشورهاي اسلامي براي ديدن شهر ما مي‌آيند با هدف بازديد از بناهاي تاريخي، فرهنگي و تمدن غني استان ما سفر مي‌کنند مردم اگر در زندگي شهري و شهروندي حقوق همديگر را رعايت کرده و احترام بگذارند و ما شاهد انضباط در رفتارهاي شهري باشيم حتما توريست با مشاهده اينها به اين قضيه پي مي‌برد که مردم باتوجه به قدمت ديرينه تاريخي که دارند و از 7000 سال قدمت آن صحبت مي‌کنند محصول اين تاريخ بايد اينها باشند پس ماحصل رفتار مردم مخصوصا در رفتار و برخود با توريست خيلي حائز اهميت هست همان گونه که مي‌دانيم استان ما به مهمان نوازي معروف هستند و هدف ما براين است که گردشگران باخاطره خوش از استان ما بروند و اگر اين گونه باشد ما شاهد دست آورد‌هاي آن در سال‌هاي آتي مي‌شويم.

گفتگو: شادی رهبر صباغی


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: