جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۲۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷
عجب شیر ما - وقتی در هیچ کجای شهر خبری از آداب و رسوم خاص چهارشنبه سوری نیست بنابرانی وقتی نوجوانان چشم باز کرده و وضعیت شهر را به این شکل می‌بینند آنها هم یاد می‌گیرند از سال بعد آنها نیز وارد این معرکه شوند.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از  فارس، با وجود همه هشدارهایی که از سوی پلیس، صدا و سیما، رسانه‌ها، مطبوعات، اورژانس و مرکز فوریت‌های پزشکی و ...اعلام گردید ولی باز هم چهارشنبه سوری برخی از جوانان به چهارشنبه سوزی تبدیل شد.

با وجودی که همه ساله اخبار حوادث چهارشنبه سوری جزو رویدادهای مهم و در صدر اخبار اعلام می‌شود و می‌شنویم که برخی نوجوانان و جوانان در این شب جان خود را از دست داده دچار قطع عضو شده، دچار سوختگی‌های شدید می شوند ولی گوش جوانان بدهکار این حرف ها نیست و شاید آنها گمان می کنند مرگ برای همسایه است و خطری متوجه آنها نیست، در حالی که حادثه همیشه در کمین است و در چهارشنبه سوری امسال نیز جوانان و نوجوانان زیادی با انجام رفتارهای پرخطر خاطره بسیار تلخی را برای خود رقم زدند.

سال‌هاست که گوش‌هایمان به صدای انفجار، آژیر و ناله افرادی که در این شهر دچار سانحه می‌شوند عادت کرده است و استفاده از وسایل و مواد منفجره قدرتمند به ابزاری برای قدرت نمایی جوانان تبدیل شده و شهر به شهرآشوبی تبدیل می‌شود که آن سرش ناپیدا است.

حتی شنیدن اخباری که نشان می‌دهد سال گذشته ۱۶نفر بر اثر انفجار مواد محترقه خطرناک جان خود را از دست داده‌اند و چند صد نفر نیز مصدوم شده‌اند نتوانست راهکاری باشد برای جلوگیری از این آتش بازی ویرانگری که جوانان به راه می‌اندازند.

انفجار مواد دست ساز به حدی گسترش یافته است که انگار هر کسی آتش به پا نکند از قافله عقب می‌ماند و این گونه می‌شود که جوانان در دورهمی‌های چند ساعته با برپا کردن آتش‌های بزرگ  راه بندان‌های بزرگ ایجاد می‌کنند و عدم کنترل حریق باعث می‌شود حوادث تلخ و ناگواری برایشان رخ دهد که منجر به قطع عضو شده و سلامتی  را از دست رفته می‌بینند.

جوانان مواد آتش‌زا نظیر فشفشه، دارت بالون و ...را به روی درختان، آسفالت خیابان ها، پشت بام ، روی خودروها و ....پرتاب می‌کنند بدون اینکه به عواقب این کار فکر بکنند.

در حوادث چهارشنبه آخر سال انواع حوادث و آسیب‌ها را شاهد هستیم و در این میان سوختگی‌های دست و صورت از شایع‌ترین صدماتی است که گریبانگیر نوجوانان و جوانان می‌شود.

انفجارهای مهیب یکی پس از دیگری شنیده می‌شود، محیط شهر کم از میدان جنگ ندارد و صدای انفجارها و آژیر آمبولانس‌ها فضای شهر را پر می‌کند، این انفجارها باعث تخریب ساختمان‌های چند طبقه می‌شود و علاوه بر آن شدت انفجارها به حدی است که موجب خسارت به ساختمان‌های مجاور هم می‌گردد.

بیشتر جوانان تنها به خاطر یک لحظه شادی و لذت کاذب دست به چنین اقدامات ناهنجاری می‌زنند.

سوختگی از ناحیه دست  و صورت از بیشترین صدماتی است که در این روزها نوجوانان و جوانان خاطره تلخی را برای خود و خانواده‌هایشان رقم می‌زنند.

حالا برخی از آنها پا را فراتر از ترقه‌بازی و فشفشه‌بازی گذاشته و نارنجک درست کرده و با ترکیدن نارنجک در دست باعث معلولیت از ناحیه دست‌ها و آسیب زدن به سایر اعضای بدن می‌شوند.

شب گذشته در بسیاری از محلات تبریز نیز بساط ترقه بازی و انفجارهای ترسناک به گوش می‌رسید و جوانان داخل آتش‌های که روشن کرده بودند مواد محترقه پرتاب کرده و بعد از انفجار آن می‌خندیدند.

محسن یکی از آن نوجوانانی است که در چهارشنبه سوری امسال دچار سوختگی دست شده است، وی در منطقه مارالان تبریز با دوستانش ترقه بازی می کردند که ناگهان حریق و آتش دست او را بلعیده است و او حالا با سوختگی دستش تا مدت ها نمی تواند کارهایش را به تنهایی انجام دهد.

وی در تبریز گفت: وقتی اخبار حوادث را در تلویزیون می دیدم اصلا فکر نمی‌کردم شاید روزی خود من نیز دچار سوختگی شوم.

وی افزود: با خود می گفتم آنها بلد نیستند و مواظب نبوده اند در حالی که من مواظب هستم که چکار می‌کنم.

محسن ادامه داد: از بچگی به آتش بازی و آتش روشن کردن در چهارشنبه سوری علاقه داشتم ، یعنی یک سال منتظر می شدم تا چهارشنبه سوری برسد تا بتوانم ترقه بازی کنم. انگار در روزهای دیگر لذت انفجار ترقه برایم بی معنا بوده و حتما باید در این شب ترقه و  فشفشه روشن کنم.

یکی دیگر از جوانانی که در منطقه کوی دانشگاه با دوستانش مشغول ترقه بازی است وقتی به کنارشان می‌روم به دوستانش اشاره می‌کند که دست نگه دارند تا بتوانم عبور کنم وقتی به آنها نزدیک می‌شوم تعجب کرده و با صدای بلند می‌گوید" خانم برو کنار" و من که صدای او را نشنیده می‌گیرم نزدیک‌تر رفته و با پسر جوانی که دوست ندارد اسمش را بگوید گفتگو می‌کنم.

از او می‌پرسم با چه هدفی ترقه بازی می‌کند، او هدف خاصی از ترقه بازی ندارد و فقط می‌گوید صدای انفجار را دوست دارد و به نوعی از این کار لذت می‌برد.

وی با حالت خاصی که نشان دهد آنها تفریح می‌کنند می‌گوید: ما کار خاصی نمی‌کنیم، بمب دستی که نساخته‌ایم، فقط چند فشفشه و ترقه انداخته‌ایم.

وقتی از او در مورد هشدارهای پلیس می‌پرسم می‌گوید: معمولا اخبار نمی خوانم و از هشدارهای پلیس خبری ندارم.اما من و دوستانم مواظب خودمان هستیم.

هر چند که فرماندهی نیروی انتظامی آذربایجان‌شرقی از کشف ۴/۵میلیون مواد محترقه در استان آذربایجان شرقی خبر داده  و گفته بود کشفیات مواد محترقه امسال با افزایش ۶۰ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شده است. واز اقدامات سفت و سخت پلیس در مواجهه با بر هم زنندگان نظم و امنیت عمومی شهر و خودروهایی که مواد محترقه جابه جا می‌کنند هشدار داده بود  ولی باز هم شاهد بودیم که جوانان از مبادی دیگری به مواد محترقه دسترسی پیدا کرده و باعث ایجاد رعب و وحشت در شهر شده بودند.

عابران پیاده‌ای که بنا به ضرورت در بیرون از خانه بودند نیز دل خوشی از اوضاع آشفته شهر ندارند و بسیاری از آنها متولیان فرهنگی را در به وجود آمدن این موضوع در شهر مقصر می‌دانند.

مهری امجدی یکی از شهروندان تبریزی به خبرنگار فارس در تبریز گفت: وقتی در هیچ کجای شهر خبری از آداب و رسوم خاص چهارشنبه سوری نیست و از وقتی نوجوانان چشم باز کرده و وضعیت شهر را به این شکل می بینند آنها هم یاد می‌گیرند از سال بعد آنها نیز وارد این معرکه شوند.

وی افزود: اگر در مکان‌های شلوغی که جوانان این کار را انجام می‌دهند گروه‌های مختلف هنری آداب و رسوم زیبا و قشنگ چهارشنبه سوری را به صورت نمادین اجرا کنند جوانان با این سنت آشنا می‌شوند.

امجدی ادامه داد: چهارشنبه جشن ایرانیان باستان است ولی ما آن را به صحنه جنگ در شهرهایمان تبدیل کرده‌ایم.

محسن مولوی یکی دیگر از شهروندان تبریزی که در شهرک شهید تجلایی ساکن است به خبرنگار فارس در تبریز می‌گوید: متاسفانه ما در جشن چهارشنبه سوری میلیاردها تومان سود روانه جیب چینی‌ها می‌کنیم.

وی افزود: جوانان ما با این کارهای زشت خود و بدون رعایت هشدارهای پلیسی و امنیتی جان خود را از دست داده، دچار قطع عضو یا سوختگی می‌شوند اما از آن طرف چینی‌ها به ما می‌خندند.

مولوی اظهارداشت: متاسفانه خانواده‌ها نیز گاهی خودشان بساط شادمانی کاذب را برای جوانان فراهم می‌کنند و اینگونه باعث می‌شوند که جوانان با جان خود شوخی کنند.

وی تصریح کرد: وقتی متولیان و مسوولان ما برای جشن چهارشنبه سوری برنامه‌ای ندارند پس جوانان نیز دست به خود سوزی می‌زنند و سال‌ها با خاطره تلخ چهارشنبه آخر سال روح و روان آنها بهم می‌ریزد.

با وجود همه این حرف‌ها باز هم چهارشنبه آخر سال در آذربایجان‌شرقی ۳۰۷ نفر را مصدوم کرد و ۳۵ نفر نیز روی تخت بیمارستان در حسرت سلامتی  خود که از دست رفته می بینند آه  و حسرت از نهادشان بلند می‌شود.

آن چنان که فرزاد رحمانی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان آذربایجان‌شرقی اعلام کرده است  آمار مصدومان امسال چهارشنبه آخر سال 307 نفر بوده که 203 نفر در تبریز و بقیه در شهرستان‌ها اتفاق افتاده است.

رحمانی اضافه کرد:از این تعداد 35 نفر مصدوم بستری شده و بقیه به صورت سرپایی درمان شده‌اند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: از 307 مصدوم چهارشنبه آخر در استان آذربایجان‌شرقی 204 نفر مرد و  بقیه خانم بوده که 143 نفر از مصدومان مربوط به عابران و تماشاگران بوده است.

وی تصریح کرد: در حوادث امسال سه نفر قطع عضو، 133 نفر دچار آسیب چشمی، 82 نفر سوختگی و 89 نفر نیز دچار جراحت چشم و سوختگی شده‌اند.

رحمانی از قطع شدن انگشتان دست چپ یک جوان مرندی و سوختگی 50 درصد دو جوان 20 ساله در خسروشهر به عنوان نمونه‌هایی از آسیب‌های جدی ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال در آذربایجان‌شرقی یاد کرد.

وی از کاهش 30 درصدی مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال نسبت به سال گذشته خبر داد و یادآور شد: در حوادث چهارشنبه آخر سال گذشته 424 نفر مصدوم شدند.

تا زمانی که خانواده ها کنترلی بر روی فرزندان خود نداشته باشند و همه امور را وظیفه پلیس و نهادهای امنیتی قلمداد کرده و نهادها و متولین فرهنگی نیز دست روی دست گذاشته و اقدامات پیشگیرانه ای انجام ندهند نوجوانان و جوانان ما همچنان از ترقه های چینی و بمب های دست ساز بساط چهارشنبه سوری به راه انداخته و باعث مصدومیت خود و سلب آرامش و امنیت از سایر افراد و خانواده ها می شوند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: