پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: ۱۲۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵
استاندار گیلان:
عجب شیر پرس - استاندار گیلان با بیان اینکه چای سنواتی (چای کهنه و تاریخ مصرف گذشته)،باید به کمپوست تبدیل شود و کاربرد دیگری ندارد گفت: این نوع چای وارد چرخه مصرف نخواهد شد و به هیچ وجه اجازه این کار داده نمی شود.
 به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، اسدالله عباسی در جلسه با اعضای سازمان چای کشور، هیئت مدیره سندیکای کارخانجات چای و چایکاران به منظور رسیدگی به مشکلات این حوزه با بیان اینکه چای سنواتی معدوم خواهد شد بر ضرورت تعیین تکلیف آن تاکید کرد و افزود: اجازه نمی‌دهیم که چای سنواتی در چرخه مصرف قرار گیرد و قرار هم نخواهد گرفت.وی با تاکید بر اینکه با افرادی که چای سنواتی را وارد چرخه مصرف کنند برخورد جدی صورت می‌گیرد از مسئولان کارخانجات و چایکاران خواست تا در این موضوع مراقبت کنند.
وی بر ضرورت ساماندهی واردات چای تاکید کرد و افزود: چای باید پس از محاسبه میزان تولید و مصرف و بر اساس نیاز وارد شود ضمن اینکه در زمان تولید برگ سبز چای واردات انجام نشود.
نماینده عالی دولت در استان گیلان بیان کرد: همچنین تعرفه‌ای که به ازای واردات در نظر گرفته می‌شود باید صرف خرید چای سنواتی و معدوم کردن آنان شود.
وی با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی خرید تضمینی برگ سبز چای از چایکاران در سال جاری افزود: چایکاران به برداشت چای با کیفیت توجه کنند و کارخانجات نیز برگ های سبز چای باکیفیت را بیشتر از مبلغ تعیین شده خریداری کنند تا چایکاران با دلگرمی کارها را پیش ببرند.
استاندار گیلان با اشاره به شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) ادامه داد: تولید و مردمی کردن اقتصاد برای ما مهم است؛ این موضوع در راستای منویات مقام معظم رهبری و برنامه راهبردی دولت سیزدهم است که باید توجه شود.
وی با تاکید بر ضرورت حمایت از چایکاران برای تامین نهاده‌های و ارائه تسهیلات برای تهیه امکانات و ماشین‌آلات مورد نیاز برای آماده‌سازی باغات چای اظهار کرد: توجه به تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در بخش تولید مورد تاکیدست.
نماینده عالی دولت در استان گیلان بر ضرورت برندسازی چای تاکید کرد و از مسئولان مربوطه خواست تا به این مهم بپردازند.

کمتر از ۲ درصد مطالبات از سهم کارخانجات به چایکاران باقی مانده‌است
رئیس سازمان چای کشور نیز در این نشست با بیان اینکه بیشتر کارخانجات ضمن خرید نقدی، مطالبات چایکاران گیلان و مازندران را به موقع پرداخت کرده‌اند و رضایتمندی خوبی ایجاد شد اظهار کرد: کمتر از ۲ درصد مطالبات از سهم کارخانجات به چایکاران باقی مانده‌است ضمن اینکه اقدامات لازم برای وصول مطالبات در حال انجام است.
حبیب جهانساز اظهار کرد: برای خرید تضمینی برگ سبزچای در سال جاری هماهنگی‌های لازم در حال انجام است و ناظران نیز ساماندهی شده‌اند.
وی در ادامه با اشاره به دغدغه سازمان چای کشور در موضوع چای سنواتی اضافه کرد: چای سنواتی باید یک بار برای همیشه تعیین تکلیف شود.
رئیس سازمان چای کشور خواستار تامین نقدینگی کارخانجات به منظور پرداخت به موقع بهای برگ سبز چای به چایکاران در سال جاری شد و ادامه داد: پیش بینی می شود که بهای برگ سبز چای در سال جاری ۲۳ هزار میلیارد ریال باشد.
وی در بخش دیگری با بیان اینکه کمیسیون جهش برای موضوع انتقال دین کارخانجات تصمیمات خوبی گرفته که به مرحله کارشناسی رسید افزود: سال گذشته ۹۷۰ میلیارد ریال تسهیلات از طریق صندوق حمایت از توسعه چای کشور به چایکاران و کارخانجات پرداخت شد.
جهانساز با اشاره به واردات ۴۲ هزار تن چای به کشور طی سال گذشته اظهار کرد: همچنین بیش از ۱۵ هزار تن چای سال گذشته به ترکیه و کشورهای حاشیه شامل آذربایجان، ازبکستان و ترکمنسان صادر شد؛ صادرات چای باید به چین، هند و روسیه انجام شود تا در فروش چای ما تاثیری نداشته باشد.
بر اساس آخرین آمار در استان‌های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد؛ وسعت باغ‌های چای این ۲ استان حدود ۲۵ هزار هکتار است؛ برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پائیزه صورت می‌گیرد.
سالانه حدود ۳۰ هزار تن چای خشک استحصال می‌شود، مصرف چای در کشور طور میانگین حداکثر ١٠٠ هزار تن است
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: