جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۲۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷
در گفت و گوي اختصاصي با دکتر عليرضا رحيمي مطرح شد:
به گزارش خبرنگار روزنامه عجب شیر - دکتر عليرضا رحيمي، مدير كل سلامت و امور اجتماعي شهرداري كلانشهر تبريز و فوق تخصص مداخلات درد ميباشد. درسوابق کاري خود عضويت در هنر رزمي هالا از سال 69 تاكنون، عضو موسس و رئيس شوراي سياست گذاري خانه علوم پزشكي دانشجويان ايران، عضو هيئت مديره سازمان نظام پزشكي تبريز، عضو هيئت مديره باشگاه ماشين سازي، عضو هيئت مديره باشگاه شهرداري و مشاور شهردار در امور سلامت را دارند. گفتگوي اختصاصي در مورد اهداف و برنامه ايشان براي توسعه و ترغيب مردم براي ورزش کردن داشتيم که وي در اين گفت و گوي صميمانه پاسخگوي بسياري از سوالات بودند که برخي از مهمترين اين موارد در ادامه آمده است :
توسعه ورزش همگاني بايد جهت گيري اصلي سازمان ورزش باشد چه اقداماتي در اين زمينه صورت گرفته است؟
هدف اصلي فعال بودن شهر در زمينه ورزش ميباشد که تحقق اين امر توسط ورزش همگاني و ورزش پايه صورت ميگيرد چون اين امر در سلامت، شادي و نشاط شهروندان موثر خواهد بود که در اين خصوص سازمان ورزش شهردراي زحمتهاي زيادي کشيده اند. در 20 سال گذشته بيشترين تمرکز ما بر ورزش قهرماني بود و کم تر به ورزش همگاني و پايه توجه کرده ايم در دوره جديد با تصميم هايي که گرفته ايم و با توجه به سياستهاي شهردار محترم و شورا نتيجه بر اين شد تا تمرکز بيشتر بر ورزش پايه و همگاني داشته باشيم که فعاليت خودمان را در اين زمينه تقويت کنيم و اگر توان زيرساختي و مالي داشته باشيم در رشتههاي ديگر هم فعاليت کنيم. برنامههاي ذکر شده سياست کلي ما است که در اين جهت حرکت خواهيم کرد و برنامههاي زيادي در اين زمينه داريم. تمرکز اصلي ما ايجاد ايستگاههاي ورزش  در پارکها و ساير نقاط شهر است تا در اين ايستگاهها شهروندان صبح خود را با ورزش صبحگاهي آغاز نمايند، در هرکدام از اين ايستگاهها مربيها را مستقر خواهيم کرد  و  براي افرادي که به طور منسجم در اين ورزشها شرکت کنند البسه ورزشي يکدست تهيه خواهيم کرد همچنين ورزش را همراه با موسيقي برگزار خواهيم کرد تا  شور و نشاط بيشتري وجود داشته باشد.  برنامه ما برگزاري ورزش صبحگاهي بعد از عيد است که حداقل  10هزار نفر در اين ورزش حضور داشته باشند همچنين براي گسترش دوچرخه  سواري و ترغيب شهروندان به اين ورزش برنامههاي مختلفي از جمله طراحي مسيري در چايکنار که به عنوان کمربند مياني شهر است در نظر گرفته ايم که اين کار به کم شدن بار ترافيک در حمل ونقل شهر کمک بسزايي ميکند، مسير طراحي شده چايکنار ميتواند شاهراهي براي پياده روي و دوچرخه سواري باشد. موارد مطرح شده به طور خلاصه اقداماتي است که براي توسعه ورزش همگاني در شهر تبريز در نظر داريم.

آيا فضاي شهري تبريز را براي ورزش کردن مناسب ميبينيد؟
سرانه ورزشي و امکانات زير ساختي شهر تبريز مناسب است ما شاهد سالنهاي متعدد ورزشي در بخش خصوصي و دولتي هستيم همچنين اداره کل ورزش و جوانان و شهرداري امکانات خوبي را فراهم کرده اند، که در اين راستا ما شاهد 21 سالن سرپوشيده ورزشي شهرداري در سطح شهر هستيم علاوه بر اينها  وجود چمنهاي مصنوعي و استاديومهاي ورزشي باعث شده زير ساختهاي شهر تبريز مناسب باشد شايد براي تعدادي از رشتههاي خاص امکانات کمي باشد ولي از جهت ورزش همگاني فضاي قابل قبولي است و با کمي تغييرات ساده بدون هزينههاي زياد ميتوان با تغيير دادن فضاها و مبلمان شهري فضا را مناسب و مطلوب تر کنيم. با طراحيهاي محيطي بهتر، ميتوانيم فضاهاي بهتري براي ورزش همگاني ايجاد کنيم.

در شهر تبريزمکانهاي براي استعداد يابي در رشتههاي مختلف وجود دارد. چه اقداماتي در اين زمينه صورت گرفته است؟
در خصوص استعداد يابي، کمپهاي استعداد يابي با همکاري  دانشگاه تبريز و  تربيت بدني فراهم ميکنيم که افراد به اين کمپها مراجعه ميکنند و در اين کمپها تستهاي استعداد يابي را انجام ميدهند و بر اساس آيتم هايي که در بدن خود دارند و براساس علاقه و استعدادي که دارند رشته خاصي را انتخاب کنند، بعد از انتخاب به آکادميهاي تخصصي معرفي ميشوند که در اين آکادميها مربي و لباس ورزشي رايگان  در اختيارشان قرار ميگيرد. دراين پروسه بر اساس استعدادي که دارند امکان پيشرفت برايشان فراهم ميشود و ثروتمند و فقير در اين مکان فرقي نميکند چون ما هزينههاي اوليه آموزش را متقبل ميشويم و بر اساس استعداد پيشرفت ميکنند و در تيمهاي پايه شهردراي شروع به فعاليت ميکنند تا در برنامه چهار ساله که در نظر گرفته ايم بتوانيم نسل جديدي از استعدادهاي ورزشي را در رشتههاي گروهي و انفرادي در شهر تبريز پرورش دهيم.

لطفا در مورد ايجاد جاده سلامت و چگونگي تعيين مکان اينها توضيح دهيد؟
ورزش همگاني بايد در محيط و بستر  مناسب برگزار شود و جاده سلامت به عنوان ابزاري براي بسط دادن اين ورزش  است. در اين راستا در ائل گلي يکسري کارها صورت گرفته و ما در چايکنار هم همين کار را انجام خواهيم داد. ولي در مسير چايکنار بايد ورود و خروج به مسير را راحت تر کنيم و از نظر آب و فاضلاب مسير را بررسي کنيم چون به دليل سيل گير بودن مسير بايد از همه لحاظ مورد بررسي قرار گيرد که اگر اين مسائل حل شود مسير 10 کيلومتري براي ورزش و پياده روي شهرومندان فراهم خواهد شد.

چه برنامه هايي براي ترغيب بانوان براي ورزش در نظر داريد؟
از آنجايي که ورزش بانوان بسيار اهميت دارد  در سالنهاي ورزشي روزانه به طور رايگان ورزش صبحگاهي برگزار ميکنيم و به طور برابر در کمپهاي استعداد يابي دخترها و پسرها را حمايت ميکنيم. هدف ما حمايت ويژه، بها و ارزش دادن بيشتر به ورزش بانوان است که بانوان اين تفاوت را احساس خواهند کرد.

در مورد برگزاري  دوي ماراتن که بزرگترين رويداد ورزشي کشور د رسال 2018 ميلادي است توضيح دهيد؟
دوي ماراتن به عنوان مسابقه پر طرفدار در کل دنيا است که در ايران خيلي کم برگزار شده و برگزاري آن در شهر تبريز يک رويداد بزرگ ورزشي و فرهنگي است که با برگذاري اين ورزش ميتوانيم مردم را بيشتر براي ترغيب ايجاد فعاليت بدني تشويق کنيم  و به دنبال آن بتوانيم گردشگر ورزشي جذب کنيم. ما جايزه اي برا ي اين مسابقه چند ساعتي در نظر ميگيريم و مسيرهاي مسابقه را طوري در نظر ميگيريم  تا هويت تاريخي و فرهنگي شهر تبريز را در اين مسير به نمايش بگذاريم. براي انعکاس و پوشش خبري اين رويداد به جز رسانههاي داخلي از رسانههاي خارجي هم درخواست خواهيم کرد تا به طور مستقيم مسابقه را پخش کنند. در اين مسابقه چندين هزار نفر مسير 42 کيلومتري را در طي 5 الي 6 ساعت طي خواهند کرد و از دوندههاي خارجي نيز دعوت خواهد شد شرکت در اين مسابقه آزاد است و اگر اين مسابقه به خوبي پيش برود يکي از ماندگارترين اتفاقهاي تبريز 2018 خواهد بود. به عنوان سخن آخر بنده از رسانهها و مطبوعات  به خصوص از روزنامه عجب شير با تاثيري که با وجود شبکههاي مجازي در جامعه ميگذارند تشکر ميکنم.

گفتگو: شادی رهبر صباغی


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: