چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۲۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶
عجب شیر ما - رئیس محیط زیست مراغه با اشاره به افتتاح فاز نخست موزه فسیل شناسی و تاریخ طبیعی مراغه در آستانه نوروز و آمادگی آن برای میزبانی از علاقه مندان به تاریخ طبیعی ایران، گفت: 400 قطعه فسیل در این موزه در معرض دید گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، غلامرضا زارع افزود: این موزه در زمینی به مساحت 500 مترمربع از 27 اسفند ماه سالجاری همه روزه از ساعت 8 صبح الی 17 عصر پذیرای علاقه مندان و گردشگران خواهد بود.
وی گفت: فسیل های به نمایش گذاشته شده در این موزه در نوع خود بی نظیر بوده و به طور قطع توجه بازدیدکنندگان را جلب خواهد کرد.
وی افزود: همچنین موزه صحرایی سازمان محیط زیست مراغه واقع در شمال روستای مردق در طول این ایام از ساعت 8 صبح الی 17 عصر، آماده بازدید مسافران و گردشگران نوروزی و علاقه مندان محیط زیست خواهد بود.
زارع گفت: منطقه فسیلی مراغه گسترش زیادی از اطراف مراغه و جنوب کوهستان سهند تا تبریز، میانه، ورزقان و بستان آباد دارد و به عنوان یکی از منحصر به فرد ترین مناطق فسیلی جهان است که فسیل های متنوعی از پستانداران منقرض شده را در خود جای داده است.
وی به وسعت منطقه فسیلی مراغه اشاره کرد و افزود: وسعت این منطقه به 40 هزارهکتار می رسد که مساحتی برابر با 1026 هکتار آن توسط سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان اثر ملی، طبیعی - فسیلی حفاظت می شود و همچنین وظیفه قانونی حفظ، اکتشاف و استخراج فسیل مهره داران ایران با این سازمان است.
وی افزود: این منطقه با فسیل هایی به قدمت هفت میلیون سال به عنوان نخستین اثر ملی، طبیعی و فسیلی ایران شناخته می شود.
وی ادامه داد: فسیل ‌هایی از اجداد ماموت، زرافه و آهو در این منطقه کشف شده ‌است که نشان می دهد لایه‌ های فسیلی موجود در مراغه مربوط به اواخر دوران نوزیستی زمین ‌شناسی یعنی چهار تا هفت میلیون سال قبل هستند که با انجام کاوش ‌های علمی می ‌توان اطلاعات بسیار دقیقی را از زندگی جانوران غول‌ پیکر در این منطقه به دست آورد.
 اثر ملی، طبیعی - فسیلی مراغه میراثی گرانبها از دوران سوم زمین شناسی است که قدمت آن به 7.5 تا 12.5 میلیون سال قبل بر می گردد و در سال 1218 شمسی (1840 میلادی) توسط مسافر روسی 'خانیکف' کشف و تا کنون بیش از هشت بار توسط کاوشگران مختلف از کشورهای اتریش، روسیه، فرانسه، آلمان، انگلیس، آمریکا و ایران کاوش شده است.
وسعت منطقه فسیل شناسایی شده مراغه در سال 84 به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شد تا از تخریب، برداشت و حفاری در این منطقه محافظت و کارهای تحقیقاتی بطور دقیق بر روی آثار کشف شده انجام شود.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: