جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۲۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان:
عجب شیر ما - دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی گفت: بیشترین میزان مصرف مواد مخدر در استان مربوط به کارگران و کمترین میزان مربوط به دانش آموزان است.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، محمدعلی نصرتی در سومین پویش 'نه به اعتیاد' (سیگار، قلیان، مواد مخدر و مشروبات الکلی) در شهرستان هشترود، اظهار کرد: میانگین رشد مصرف مواد در بین کارگران آذربایجان شرقی 25 درصد و در بین دانش آموزان کمتر از نیم درصد است.
وی به تجویز داروهای مکمل و نیروزای غیرمجاز در برخی از سالن های ورزشی و آرایشگاه ها اشاره کرد و گفت: متأسفانه استفاده از این داروها، اعتیاد آور است و باید با این پدیده مقابله شود.
نصرتی افزود: دشمن با ترفندهای مختلف در صدد سست و بی بند و بار کردن جوانان بوده و با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله اعتیاد به دنبال کمرنگ کردن اخلاق، ایمان و روحیه جهادی در جامعه است، از این رو تمامی دستگاه های متولی فرهنگی و اجتماعی و خانواده ها باید مراقب جوانان باشند.
وی گفت: خانه های مجردی و دانشجویی، بیشتر در معرض اعتیاد قرار دارند و نیاز است خانواده ها در این مورد دقت نظر بیشتری داشته باشند.
نصرتی با اشاره به نگهداری 330 معتاد در مرکز نگهداری ماده 16 استان اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان ماهانه برای تامین دارو و درمان این معتادان 500 میلیون ریال هزینه می کند و شهرداری تبریز نیز برای آماده سازی و اداره این مرکز 50 میلیارد ریال هزینه کرده است.
فرماندار هشترود نیز در این جلسه گفت: در این شهرستان معتاد متجاهر (تابلو) وجود ندارد و این شهرستان رتبه اول در شورای مبارزه با مواد مخدر استان را کسب کرده است.
امین امینیان افزود: با هماهنگی اداره بهزیستی و برای بهبود یافتگان از اعتیاد، وام های اشتغالزایی کم بهره در نظر گرفته شده تا زمینه بازگشت این افراد به جامعه فراهم شود.
وی گفت: صدمات ناشی از مواد مخدر غیر قابل جبران بوده و خسارات جبران ناپذیری به جامعه می زند، از این رو همه باید در مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر احساس مسئولیت کنند.
نرخ رشد اعتیاد در کشور 5.4 درصد است که این رقم در آذربایجان شرقی 1.2 درصد بوده و از این حیث در رتبه 28 کشوری قرار دارد.
در حوزه دانش آموزی میانگین رشد کشوری شیوع اعتیاد 2.1 درصد و آذربایجان شرقی با میانگین 0.44 درصد رتبه آخر کشوری است.
در حوزه دانشجویی نیز میانگین رشد شیوع اعتیاد 5.6 درصد و این نرخ در آذربایجان شرقی 4.4 درصد است که عمدتا دانشجویان غیربومی دچار اعتیاد هستند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: