چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۲۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳
عجب شیر ما - آتش نشانان نقش بی بدیل در تامین امنیت روانی، سلامت و رفع نیازهای مردم دارند و در چهارشنبه آخر سال مردم بیش از هر روز دیگری با دیدن این نیروها حس آرامش و امنیت می کنند.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال، چهارشنبه ای که در سنت ما ایرانیان روزی برای اجتماع اعضای خانواده ها درکنار هم و سپری کردن شبی خوش محسوب می شود و در سال های اخیر در سایه آتش بازی با مواد محترقه متنوع رنگ باخته است، میهمان معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تبریز شدیم و پای صحبت های وی نشستیم.
جلیل ستاری که وارد سی امین سال خدمت خود در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز شده است، به خبرنگار ایرنا گفت که نیروهای آتش نشان در این روز به دور از جمع صمیمی خانواده هایشان برای ایجاد امنیت، سلامتی و آرامش روانی مردم در آماده باش کامل اند تا اگر در نقطه ای از شهر اتفاق ناخوشایندی رخ داد، در اسرع وقت وارد عمل شوند و نگذارند تا لحظات شادی ما به تلخی کامی بگذرد.

 فرهنگ سازی برای چهارشنبه شاد به دور از آسیب
معاون عملیات سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز گفت: سال گذشته در آخرین چهارشنبه سال نیروهای آتش نشانی به 10 مورد اطفای حریق و امداد رسانی به 7 مصدوم پرداختند.
جلیل ستاری با اشاره به روند کاهشی حوادث چهارشنبه آخر سال از سال 93 به این سو افزود: سال گذشته با توجه به حادثه پلاسکو و ایجاد کمپین 'نه به ترقه و آتش سوزی' خوشبختانه آمار حوادث در این روز در حدود 30 درصد کاهش یافت.
وی با اشاره به بازی فردای دو تیم فوتبال تراکتور سازی و الجزیره و همزمانی آن با چهارشنبه آخر سال گفت: تمهیدات لازم برای حضور نیروهای آتش نشانی اندیشیده شده است.
ستاری با اشاره به برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت این سازمان برای به حداقل رساندن آسیب های ناشی از بکارگیری مواد محترقه در چهارشنبه آخر سال ادامه داد: آموزش و فرهنگ سازی نسل جوان برای رفع ریشه ای این مشکل از جمله برنامه های بلند مدت سازمان است.
وی اضافه کرد: چهارشنبه آخر سال روز شادی و جمع شدن خانواده ها در کنار یکدیگر است، نه روز جنگ و پرتاب کردن ترقه ها و مواد محترقه؛ بر این اساس ضروری است در خصوص آیین و سنن ایرانی اسلامی بیش از پیش اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شود.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز افزود: برنامه های کوتاه مدت این سازمان یادآوری آیین های سنتی و قدیمی به دانش آموزان، والدین، معلمان و مدیران مدارس است.

کوچکترین ترقه نیز به گوش آسیب می رساند
ستاری با اشاره به ترکیبات مواد محترقه دست ساز گفت: متأسفانه امروزه اکثر موادی که توسط جوانان و نوجوانان برای شادی چهارشنبه آخر سال استفاده می‌شود از نوع دست‌ساز است که به دلیل تهیه نادرست و مشخص نبودن دقیق میزان ترکیبات، قدرت انفجاری بیشتری دارد و صدمات ناشی از انفجار آن غیرقابل کنترل است.
وی ادامه داد: گوش هر انسان قدرت تحمل 85 دسیبل صدا را دارد و هر ترقه حتی کوچکترین آن 125 دسیبل صدا تولید می کند که به گوش آسیب می رساند.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز گفت: 20 تا 25 گرم مواد محترقه قدرت تخریب یک واحد مسکونی با زیربنای 75 متر مربع را دارد.
وی تاکید کرد: به خانواده‌ها توصیه می‌ کنیم که در این ایام بیشتر مراقب فرزندان خود باشند، زیرا انفجار ناشی از مواد محترقه،‌ علاوه بر آسیب و مصدومیت فرد سبب مرگ او می شود.
ستاری خاطرنشان کرد:‌ بهتر است خانواده‌ها برای برگزاری این ایام به محل‌هایی ایمن بروند و کنترل مناسبی بر روی فرزندان خود و تخلیه هیجانات آنها داشته باشند.
وی ادامه داد: 30 تا 40 درصد حوادث چهارشنبه آخر سال مربوط به سوختگی بر اثر انفجار مواد محترقه و 26 درصد آسیب های چشمی است.

 ضرورت وجود خاموش کننده مناسب در محل روشن کردن آتش
معاون عملیات سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز در خصوص روشن کردن آتش در چهارشنبه آخر سال گفت: روشن کردن آتش باید با نظارت بزرگان انجام شود تا آتش کوچک و مقطعی به آتش بزرگ و غیرقابل کنترل تبدیل نشود.
وی افزود: شهروندان در چهارشنبه آخر سال از روشن کردن آتش در مناطق مسکونی و پارکینگ ها خودداری کنند و برای توسعه و تسریع آتش از ریختن بنزین، الکل، ظروف ادکلن و وسایل این چنینی جدا خودداری کنند.
ستاری اظهار کرد: پس از روشن کردن آتش نباید اقدام به ریختن بنزین و مایعات قابل اشتعال به داخل آتش کرد زیرا که سرعت انتقال شعله به سمت دست بسیار بالاتر از حرکت دست انسان است و موجب آتش گرفتن فرد در یک چشم بهم زدن خواهد شد.
وی اضافه کرد: انداختن انواع اسپری به داخل آتش موجب انفجار و در نتیجه پخش شدن آتش می شود که بسیار خطرناک است.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز با اشاره به اینکه در ترکیبات مواد محترقه نیترات وجود دارد، گفت: باید از انداختن این مواد به داخل آتش به دلیل انجام فعل و انفعلات شیمیایی خودداری شود.
وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان مواد محترقه در داخل ظروف فلزی و شیشه ای نگهداری نشود، از والدین درخواست کرد در این ایام بر فرزندان خود نظارت جدی داشته باشند.
ستاری اضافه کرد: در هنگام پریدن از آتش شهروندان دقت کنند حجم آتش کم باشد و به هیچ عنوان با لباس گشاد از روی آتش نپرند.
وی تاکید کرد: ضروری است شهروندان در زمان وقوع حادثه قبل از هر اقدامی با شماره تماس 125 تماس گرفته و اطلاعات دقیق مکان مورد نظر را به اپراتوری اعلام کنند.
وی گفت: وجود خاموش کننده مناسب و آماده بکار در محل روشن کردن آتش ضروری است تا در زمان وقوع حادثه بلافاصله اقدام شود.

حضور نیروهای آتش نشانی در میادین اصلی و مراکز پرتردد
معاون عملیات سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز اضافه کرد: از ابتدای اسفند ماه جاری تمامی نیروهای آتش نشانی استان در آماده باش کامل هستند.
وی با اشاره به اجرای طرح استقبال از بهار در این سازمان گفت: از دهم اسفند ماه جاری نیروهای این سازمان علاوه بر 20 ایستگاه ثابت در 10 نقطه شهر استقرار دارند.
ستاری خاطرنشان کرد: چهار گشت موتوری مجهز به خاموش کننده ها نیز در هسته مرکزی شهر استقرار دارند.
وی افزود: علاوه بر این نیروهای سازمان به صورت گشت نفری و پیاده روزانه به تعداد 4 تا 8 نفر در داخل بازار تبریز در حال گشت زنی هستند تا در صورت بروز حادثه بلافاصله اقدام کنند.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز اظهار کرد: در چهارشنبه آخر سال نیروهای این سازمان در 8 میدان دیگربرای انجام عملیات در صورت نیاز مستقر هستند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: